Domnul K, profesor de matematici
într-un orășel de provincie, mi-a servit întotdeauna ca model pentru a rezolva cât
mai practic situațiile dificile cu care mă confrunt.
Acum, pentru exemplificare, vă voi
povesti cum a rezolvat dânsul cu pragmatism cea mai dificilă situație în care l-a
pus viața cea perfidă. Într-o bună zi, profesorul fu înștiințat pe e-mailul său
de Yahoo de o rudă mai îndepărtată din Nigeria, Mobutu N’Denghe, de care parcă-și
aducea vag aminte din fragedă pruncie, că a primit în Lagos, prin testament, o
moștenire de 40 de catralioane de diamante și un compas de cleștar pentru la
școală. Încântat, profesorul alergă imediat către agenția de voiaj din oraș,
să-și cumpere bilet de avion pentru a-și recupera moștenirea nigeriană. Pe drum se cufundă cu totul în niște calcule
complexe, încercând să determine dacă, după ce din moștenire va cumpăra de unul
singur Cumințenia Pământului și va finaliza în exclusivitate Catedrala
Mântuirii Neamului, apărând astfel la televizor, îi vor mai rămâne bani să
înconjoare de trei ori Pământul pe la Ecuator, cu o șalupă ce consumă în medie
50 l de benzină la suta de mile marine, la un preț mediu de 5,5 lei/ 1 l de
benzină. Din reveria aritmetică fu scos brusc doar de înjurăturile unui
taximetrist și ale unui hipster bărbos (pleonastic vorbind), cărora le blocase
trotuarul afectat, prin cutumă, parcării laterale a taximetrelor, circulației
skateboardurilor și, uneori, circulației skateboardurilor peste taximetrele
parcate lateral.
Printr-un noroc chior, profesorul
reuși totuși să ajungă teafăr la agenție, cumpărându-și mult râvnitul bilet de
avion către Lagos. Dar abia acum începu frământarea interioară a profesorului,
care, din cauză că urmărise constant pe Discovery emisiunea „Dezastre în aer”,
dezvoltase o adevărată fobie față de atentatele teroriste cu bombă din avioane.
-Of, of, se lamentă profesorul, cum
să ies eu din această lemă dublă (căci, urmare a deformației profesionale, așa
numea dânsul dilema, lemă dublă) !?
În cele din urmă, după câteva nopți
de nesomn, profesorul găsi cea mai bună soluție pentru a călători cu avionul în
condiții de maximă siguranță: își fabrică singur două bombe artizanale, pe care
în ziua plecării le luă în bagajul de mână.
-Dar ce faceți cu două bombe
artizanale în bagajul de mână, în loc să le băgați la cală? – îl întrebară mirați cei
care verificau bagajele.
-Este cât se poate de
simplu, răspunse triumfător profesorul. Există o probabilitate matematică,
mică, e-adevărat, ca în avionul cu care călătoresc să se afle o bombă. Însă
conform teoriei probabilităților, probabilitatea ca în același avion de pasageri
să se afle trei bombe în același timp este zero. Astfel, matematica ne ajută să
călătorim în condiții de maximă siguranță.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu