Făcând cercetări ample pentru a afla dacă
exista viaţă pe Terra înainte de Facebook, am descoperit că unii-alţii mai
scriau câte ceva şi înainte de crearea celebrei reţele de socializare. Şi
dintre aceste personaje neverosimile, vi-l prezentăm azi, fiindcă e 1 august,
pe Dimitrie Cantemir, care la 1 august 1714 a devenit primul român membru al
unui înalt for ştiinţific internaţional- Academia din Berlin.
Dar abia ce a fost omul numit academian, că
se şi găsiră vreo 3-4 boieri moldoveni mai tari în clonţ să sară din păpuşoi cu
tot felul de aroganţe, cum că academicianul a plagiat în opera sa “Descriptio Moldaviae”
după Letopiseţele Ţării Moldovei scrise anterior de Grigore Ureche şi Miron Costin. Bineînţeles
că ex-domnitorul a negat vehement plagiatul pe contul său de Twitter (ce dracu,
doar v-am spus că nu exista Facebook în Jurasic!), argumentând printre altele că
el nici nu întelegea Letopiseţul scris după Ureche de către Grigore, dat fiind
că între cele şapte limbi străine pe care le cunoştea se afla numai româna, nu
şi limba moldovenească.
Analizând acuzaţiile de plagiat, membrii
Academiei de la Berlin au ajuns la concluzia că “Descriptio Moldaviae” este
(cităm) “o carte de carte, magistre, o marfă de cărtăciune” (şi chiar dacă ar
fi vorba de un plagiat, fără îndoială că acesta este unul “eminamente
original”, au mai spus magiştrii). În consecinţă, chiar i-au sugerat tinerei
speranţe Cantemir că (dacă nu are treabă) poate să încerce să mai scrie şi alte
lucruri. Dimitrie al nostru, care nu ştia de glumă, chiar i-a luat în serios.
De altfel, dragi cititori, pe vremea aia era
pe cât de uşor să scrii lucruri originale şi să te faci “dottore” cu pedigree,
pe atât de greu să dovedeşti acuzaţii de plagiat. Spunem aceasta pentru următoarele
considerente (privite cumulativ):
1. materialul bibliografic era atât de puţin
în ţările române, încât să fi căutat şi în gaură de şarpe erudit şi tot nu găseai
mai mult de 2-3 manuscrise nebisericeşti pe care să le plagiezi.
2. “dujmanilor” purtători de pică le era
aproape imposibil să dovedească plagiatul, deoarece:
-în principal, mai degrabă ar fi băgat mâna
în foc decât să deschidă cu ea vreuna dintre cărţile de la punctul 1;
-în subsidiar, chiar dacă vreo oaie rătăcită
a Domnului ar fi dorit să citească, istoria universală ne-a demonstrat că
întotdeauna “dujmanii” erau mai săraci decât ţinta “dujmăniei” lor. Or, pe
vremea aia, o carte costa o adevărată avere, astfel că “dujmanii” nu şi-o
permiteau. După cum ne spun cronicarii, un incunabul (aşa se numeau cărţile pe
vremea aia) costa atât de mult, încât era ţinut ferecat în lanţuri pentru a nu
putea fi furat (şi astfel, adăugăm noi, era eliminat şi riscul de a-l deschide
careva). Aceiaşi cronicari ne spun că pe vremea aceea o carte bine legată (atât
la legătorie cât şi cu lanţul) valora “cam cât doi boi buni”. Având in vedere
că pe vremea aia Ciutacu şi Mircea Badea nici nu se născuseră încă, noi ne
întrebăm unde dracu’ putea găsi cineva pe atunci “doi boi buni” pe care să-i
schimbe cu o carte.
Dar cel mai important aspect legat de
“Descriptio Moldaviae”, dragi cititori, este că prin această creaţie a sa,
Dimitrie Cantemir a pus bazele genului science-fiction în literatura
universală: astfel, în “Descriptio Moldaviae” el vorbeşte despre moldoveni
harnici, bogaţi, cinstiţi şi care nu stăteau toată ziua în cârciumă, ci dădeau
pe acolo numai când îşi aduceau aminte unde au uitat toporul (chiar şi în acest
caz, gospodarul moldovean era chibzuit şi nu dădea imediat buzna la cârciumă,
ci mai întâi verifica minuţios dacă nu cumva toporul este în muiere sau în
vecin).
Şi dacă nu ştiaţi cui trebuie să mulţumiţi
pentru privilegiul de a asculta o manea dă valoare când aprindeţi focul la
grătar cu “Descriptio Moldaviae”, tot lui Cantemir să-i trimiteţi felicitările
voastre în ataşament, căci în cartea sa Kitab-i-Musiki (Cartea Muzicii), scrisă
în limba turcă, el a pus bazele primului sistem de notaţie muzicală al muzicii
otomane, intrând în istoria Turciei ca fondator al muzicii laice.
În încheiere, faţă de
o asemenea personalitate marcantă ca Dimitrie Cantemir, nu putem pune, dragi cititori, decât următoarea
concluzie ştiinţifică: “Să te fută Dumnezău, Gugăle care nu-l omagiezi azi pe
Cantemir!”
Solicit redactiei, ca din prespect pentru autenticitate si pentru personalitatea marcanta omagiata astazi, sa rectifice formularea de final, dupa cum urmeaza:" Futea-te-ar Dumniezau, Gugale care esti Gugal si nu-l omagiezi azi pe Cantemir!"
RăspundețiȘtergereStimate cititor,
ȘtergereCererea dv. a fost inregistrata si urmeaza a fi analizata de o comisie constituita in acest sens. Dupa verdictul acestei comisii, cererea dv. va fi trimisa la forurile superioare pentru a se lua masurile care se impun.
Redactia